EDU 3106

ULANGKAJI EDU 3106
1.Budaya boleh ditakrifkan sebagai

a) Unsur-unsur wariasan yang menjadi identity sesuatu kelompok sosial
b) Cara  hidup  yang  berasaskan  sistem  kepercayaan  sesuatu  kelompok  sosial 
c) Objek meterialyang mencerminkan tamadun sesuatu kelompok sosial
d) Cara tradisional yang merupakan seni warisan sesuatu kelompok sosial

2.Kelompok didefinasikan sebagai dua individu yang atau lebih yang   berinteraksi, saling bergantung dan saling bergabung untuk mencapaisasaran tertentu. Alas an orang saling bergantung dan bergabung adalahuntuk:

a) Kesejahteraan kendiri  
b) Kesejahteraan sekolah
c) Kesejahteraan keluarga
d) Kesejahteraan masyarakat

3.Etnik boleh didefinasikan sebagai kelompok manusia yang

a) Membentuk rumpun bangsa
b) Mengamalkan budaya yang sama
c) Mengamalkan adat resam yang hamp ir sama
d) Mempunyai persamaan dari segi cirri-ciri fizikal

4.Kelompok sosial yang mempunyai tanda pengenalan kolektif berasaskancirri-ciri fizikal-biologikal ytang dunyatakn seperti warna kulit, warna mata,warna rambut, dan sebagainya dikenali sebagai:

a)Ras
b)Kaum
c)Bangsa
d)Nasionali


5.“Bangsa Malaysia” merujuk kepada warganegara yang

a) Menggunakan bahasa pengantar yang sama
b) Mempunyai kepercayaan dan bahasa yang sama
c) Mangamalkan nilai dan budaya yang lebih kurang sama
d) Mempunyai aspirasi dan semangat kebangsaan yang sama


6.Kepelbagaian sosio-budaya mendatangkan implikasi kepada elemen berikutkecuali :
a)Guru
b)Murid
c)Sekolah
d)Kurikulum

7.Antara berikut makanakh aktiviti paling sesuai dilaksankan oleh guru untukmeningkatkan kefahaman pelbagai budaya dalam kalangan murid?

a) Aktiviti gotong-royong
b) Pertandingan masakan Tradisional
c) Program memberkasa Bahasa Kebangsaan
d) Pameran tentang kepercayaan dan adat resam

8.- Latihan teknikk dan vokasional- Penglibatan dalam sector perladangan- Penglibatan dalam sector perkhidmatan keselamatan
Ciri-ciri diatas menunjukkan ketaksamaan peluang pendidikan dari segi

a)Lokasi
b)Bangsa
c)gender
d)sosio-ekonomi


9.Sabah mempunyai 23 suku kaum dan antara kaum yang terbesar darisenarai ialah
:a)BISAYA
b)MURUT
c)RUNGUS
d)KEDAYAN

10.Pendidikan inkusif ialah program pendidikan untuk

a) Membantu ibu bapa mengajar anak mereka
b) Melibatkan muriddalam pembelajaran aktif 
c) Kanak-kanak berkeperluan khas did alam kelas biasa
d) Melatih guru tentang kanak-kanak berkeperluan khas

11.Iklim bilik darjah yang sihat dari segi emosi penting untuk mewujudkansuasana yang kondusif dalam proses pengajaran dan pembelajran. Yang manakan diantara penyataan yang berikut yang menggamberkanusaha guru dalam mewujudkan iklim tersebut?

a) Membenarkan pelajar memasuki kumpulan pilihannya
b) Bersikap adil dan bertimbangrasa semasa memeriksa tugasan
c) Menggunakan bahan yang bersesuaian dengan kebolehan murid
d) Memastikan murid belajar di dalam bilik darjah yang bersih dan teratur

12.Pengurusan fizikal bilik darjah meliputi aspek keselamatan denganmewujudkan peraturan dan amalan bilik darjah. Apakah tujuan peraturanbilik darjah diwujudkan?

a) Untuk memantapkan disiplin sekolah supaya sentiasa terkawal
b) Untuk menyekat kebebasan yang keterlaluan dikalangan murid
c) Untuk mengawal tingkah laku murid supaya tidak melanggar  peraturandan budaya sekolah
d) Untuk mengawal dan mencorak tingkah laku yang positif dan mencegahperlakuan yang tidak diingini

No comments:

Post a Comment